2012. augusztus 25., szombat

Köttbullar



Egy falatnyi Svédországot szeretnék most megosztani, minden kedves olvasómmal. Az IKEA áruházból közismert már, de én most az eredeti hamisítatlan receptet hoztam---és mondhatom--- ég és föld a különbség. Cuki pici húsgolyók, barnamártás, burgonyapüré és vörös áfonya lekvár volt a mai ebéd, kislánykám nagy kedvence. Köszönet érte Mariának Göteborgba, aki többek között erre is megtanított a kint töltött idő alatt.

Hozzávalók: (húsgolyók)
  • 50 dkg. darált hús (esetemben sertés)
  • 4 ek. zsemlemorzsa
  • 1 púpos ek. burgonyaliszt
  • 130 ml víz
  • 1,5 csapott tk. só
  • 1 tojás
  • 1 fej hagyma
  • őrölt bors
  • VAJ a sütéshez

Elkészítés:
Keverjük el a vízben a zsemlemorzsát és a burgonyalisztet, hagyjuk pihenni a masszát 10 percig. Ez idő alatt vágjuk össze nagyon apróra a vöröshagymát. Dolgozzuk össze alaposan egy fakanállal a masszát, hagymát, darált húst, tojást, sót és borsot. A mi fasírtunkhoz képest egy lágyabb csúnyácska fehéres masszát kapunk, de ne ijedjünk meg—és semmiképp ne csinosítsuk egy kis pirospaprikával—finom és mutatós lesz, mire kisül. Formázzunk belőle egy tálcára pin-pong labda méretű golyókat, ebből kb.:25 darab lesz. Egy serpenyőbe forrósítsunk fel 3-4 ek. vajat és közepes lángon, sűrűn rázogatva süssük szép pirosra a húsgolyókat.

Következhet a barnamártás, ami nem csak ehhez az ételhez, hanem mindenféle húsokhoz bátran használható. Gyors és finom kiegészítő.

Hozzávalók: (barna mártás-graddsas)
  • 2 ek. vaj
  • 2ek. liszt
  • 4dl. víz
  • 1 erőleves kocka
  • 3 evőkanál zsíros tejszín
  • 2-3 tk. sötét szója szósz
  • őrölt bors

Elkészítés:
A vajat világosbarnára melegítjük egy kis-lábasban, majd a tűzről félrehúzva belekeverjük a lisztet. Visszatesszük a tűzre és folyamatos kevergetés mellett hozzáöntjük a vizet, beletesszük a leveskockát, kevés borsot, tejszínt és a szójaszószt, majd kis lángon összefőzzük. Én kóstolgatni szoktam, mert kellhet bele egy pici só, vagy ízlés szerint több szójaszósz. Pár perc alatt elkészül és nagyon finom.
Tálaljuk főtt burgonyával, vagy klasszikus krumplipürével és valamilyen savanykás ,,piros,, lekvárral köttbullárunkat. Jó étvágyat hozzá!


Amit még érdemes tudni: Burgonyalisztet kis hazánkban főként bioboltban, vagy egyes hipermarketekben vehetünk. Svédországban jellemzően 40 %-os tejszínt használnak, és extra sós vajjal sütnek-főznek a háziasszonyok. (még édességet is) Kicsit úgy tűnik mintha egy manó összekevert volna mindent—sós cukorka, édes kenyér. Fantasztikus minőségű tejtermékekkel rendelkeznek, viszont a kenyereik jellemzően édesek így a zsemlemorzsájuk is. Ez az étel igazából bármilyen darálthúsból elkészíthető, csak ne legyen túl zsíros. A vaj is helyettesíthető, de akkor az igazi zamata szerintem elvész az ételnek, mi pont a vajas ízt imádjuk benne.


3 megjegyzés:

teller-cake írta...

De jó, hogy ezt megláttam! Nővéremék gyakran veszik és eszik az Ikeás változatot, de így egyszer én is meglephetem őket ezzel a házi verzióval. :)

Gabriella írta...

Nagyon finomnak tűnik a recept alapján, tetszik. :)

tücsi írta...

Nem ismertem ezt a változatot, de amint elolvastam, a fiaimnak fogára való fogás lenne ez a finomság:))